Τετάρτη 18 Ιουλίου 2012

ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ Η ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΜΑ ΣΤΗ «ΡΕΟΥΣΑ» ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΣΤΟΧΗ ΕΠΙΛΟΓΗ



Αναδημοσίευση από: AVLONARIsuch-a-lovely-place 
1.Η προτεινόμενη – «επιλεγμένη» περιοχή «Ρέουσα», στα όρια των οικισμών Αυλωναρίου – Πυργίου, δεν αποτελεί κεντροβαρική θέση της εξυπηρετούμενης από την εγκατάσταση του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) περιοχής. Η περιοχή την οποία θα εξυπηρετεί ο ΣΜΑ περιλαμβάνει μέρος του πρώην Δήμου Αυλώνος καθώς και τους πρώην Δήμους Κύμης και Κονιστρών, τα δε άκρα αυτής αποτελούν το Αυλωνάρι και η Κύμη. Ως εκ τούτου και βάσει της κοινής λογικής το κέντρο βάρους της εν λόγω περιοχής δεν μπορεί να είναι το ένα από τα δύο άκρα, το Αυλωνάρι, δεδομένου μάλιστα ότι αποτελεί το πλησιέστερο σημείο προς το χώρο της τελικής διάθεσης, που σύμφωνα με το προβλεπόμενο σχέδιο του Δήμου είναι η Μονάδα Ανάκτησης Υλικών, Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης που θα λειτουργεί στα Κριεζά. Η κεντροβαρικότητα όμως της θέσης ενός ΣΜΑ συνιστά βασικό κριτήριο για την επίτευξη του στόχου που καλείται να εκπληρώσει ένα τέτοιο έργο, δηλαδή του οικονομικού οφέλους και του περιορισμού των περιβαλλοντικών επιπτώσεων: «Η χρησιμοποίηση ΣΜΑ σ’ ένα σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων είναι ενδεδειγμένη όταν τα οχήματα συλλογής διανύουν μεγάλες αποστάσεις μέχρι να προσεγγίσουν τους χώρους τελικής εναπόθεσης ή για κοινότητες που παράγουν μεγάλες ποσότητες απορριμμάτων. Η συγκέντρωση των φορτίων των απορριμματοφόρων και η μεταφορά τους σε μεγαλύτερα ή περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, μειώνει το μεταφορικό κόστος, ενώ αντίστοιχα περιορίζεται δραστικά και ο χρόνος μεταφοράς για τα απορριμματοφόρα. Η χρησιμοποίηση σταθμών μεταφόρτωσης μειώνει συγχρόνως την κατανάλωση καυσίμων και το κόστος συντήρησης των οχημάτων μεταφοράς. Η λειτουργία ΣΜΑ έχει σαν αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση στο οδικό δίκτυο, τη μείωση της φθοράς που προκαλείται στους δρόμους που κινούνται τα απορριμματοφόρα και την ελάττωση της εκπομπής καυσαερίων.» Τα 4 απορριμματοφόρα των πρώην Δήμων Κύμης και Κονιστρών που θα φθάνουν στο Αυλωνάρι θα χρειάζονταν περίπου 15 χιλιόμετρα ακόμη για φθάσουν στη Μονάδα και το κόστος των καυσίμων που θα απαιτούνταν θα ήταν πολύ μικρότερο από το κόστος κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης του ΣΜΑ, προστιθεμένου μάλιστα του κόστους αγοράς και χρήσης του απορριμματοκιβωτίου (container) που θα μεταφέρει συμπιεσμένα τα απορρίμματα από το Αυλωνάρι στη Μονάδα Επεξεργασίας. Άρα ακυρώνεται το οικονομικό όφελος και προβλέπεται μεγαλύτερη η οικονομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση από την κατασκευή του ΣΜΑ στη «Ρέουσα».

2.Η περιοχή «Ρέουσα» δεν παρέχει την ευχέρεια παράκαμψης οικισμών σε συνδυασμό με τη χρησιμοποίηση για πρόσβαση του επαρχιακού οδικού δικτύου, κριτήριο επίσης βασικό για την επιλογή της καταλληλότερης θέσης εγκατάστασης ενός Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Τόσο τα απορριμματοφόρα όσο και το container, προκειμένου να προσεγγίσουν και να εγκαταλείψουν την επιλεγμένη θέση της Ρέουσας, θα πρέπει να διέλθουν μέσα από τους οικισμούς του Αυλωναρίου ή του Πυργίου, σενάριο που φαντάζει αδιανόητο αν ληφθούν υπόψη και η στενότητα των δρόμων αλλά και οι οχλήσεις από τους θορύβους και τις οσμές για τους κατοίκους. Η πιθανή απάντηση διάνοιξης δρόμου που θα επιτρέπει την απευθείας σύνδεση του επαρχιακού δρόμου με τη «Ρέουσα» (υποχρεωτικά με την κατασκευή γέφυρας πάνω από τον ποταμό «Νηλέα» και με απαλλοτρίωση αγροτεμαχίων - οικοπέδων) δημιουργεί εύλογους προβληματισμούς για το οικονομικό όφελος που θα προκύψει από τη λειτουργία αυτού του ΣΜΑ, δεδομένου ότι θα απαιτηθούν υπερβολικά έργα και κόστη διάνοιξης δρόμων.
3.Επιπροσθέτως, η «Ρέουσα» δεν πληροί το κριτήριο της οικιστικής καταλληλότητας, εφόσον δεν τηρούνται οι αποστάσεις από χώρους μόνιμης ή εποχιακής παραμονής, αφού σε «απόσταση αναπνοής» υπάρχουν μόνιμες και εξοχικές κατοικίες. Επόμενο είναι λοιπόν το έργο να προκαλεί κοινωνικές αντιδράσεις.
4.Για την επιλογή της συγκεκριμένης θέσης «Ρέουσα» φαίνεται πως δεν εφαρμόστηκαν τα χωροταξικά κριτήρια που εξετάζουν την πιθανότητα δυσμενών επιπτώσεων από τη λειτουργία του ΣΜΑ σε ανθρωπογενείς δραστηριότητες της ευρύτερης περιοχής και δεν ελήφθησαν υπόψη οι χρήσεις και η αξία της γης στη συγκεκριμένη περιοχή. Η συγκεκριμένη περιοχή δεν ενδείκνυται για βιομηχανικές – βιοτεχνικές δράσεις, ενώ αντιθέτως σ’ αυτήν αναπτύσσεται έντονη γεωργική δραστηριότητα (αρδεύσιμες και γόνιμες εκτάσεις για παραγωγή κηπευτικών, πηγάδια, κ.ά.). Επιπλέον η αξία της γης στη συγκεκριμένη περιοχή δεν είναι καθόλου μικρή. Και σ’ αυτή την περίπτωση λοιπόν η εξασφάλιση της κοινωνικής συναίνεσης δεν είναι δεδομένη.
5.Τέλος, οι βασικές απαιτήσεις υποδομής ενός απλού μικρής δυναμικότητας ΣΜΑ (διαμόρφωση του χώρου σε δύο ανισόσταθμα επίπεδα, με δρόμο πρόσβασης – ράμπας – των οχημάτων συλλογής στο άνω, για εκφόρτωση, και με επιφάνειες επαρκείς για τους αναγκαίους ελιγμούς των οχημάτων και στα δύο επίπεδα) ικανοποιούνται σε μια κατ' ελάχιστον έκταση 2.5 έως 3.0 στρεμμάτων. Το οικόπεδο όμως που διαθέτει ο Δήμος στη «Ρέουσα» για την υλοποίηση της κατασκευής του ΣΜΑ είναι 2.817 τ.μ., έκταση «οριακή» και ταυτόχρονα «συμπιεσμένη» με το χώρο του παρακείμενου Βιολογικού Καθαρισμού του οποίου η κατασκευή σχεδιάζεται. Εγείρονται λοιπόν προβληματισμοί για την άρτια και αποτελεσματική λειτουργία του ΣΜΑ, την πρόσθετη περιβαλλοντική επιβάρυνση – υποβάθμιση της περιοχής και ανακύπτουν ερωτηματικά σχετικά με την καταλληλότητα του εδάφους (πολύ κοντά στην κοίτη του ποταμού «Νηλέα») για μια τέτοια βαριά κατασκευή.
Μαρία Μερτύρη, κάτοικος Αυλωναρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου