Χαλκίδα, 18 Ιανουαρίου 2017
1. Η
σύμβαση με την οποία προβλέπονται διόδια στο Σχηματάρι είναι ένα από τα πολλά
χαρακτηριστικά παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ
διαχρονικά διαχειρίστηκαν τη δημόσια περιουσία σε μια σχέση διαπλοκής που
εξυπηρέτησαν πολλούς, όχι όμως το δημόσιο συμφέρον. Ο δρόμος Σχηματάρι Χαλκίδα
μήκους 11 χιλιομέτρων κατασκευάστηκε αποκλειστικά με πόρους της Ευρώπης και του
ελληνικού κράτους χωρίς καμία απολύτως ιδιωτική συμμετοχή. Παρ’ όλα αυτά ο
δρόμος αυτός αποτέλεσε μέρος σύμβασης του ελληνικού κράτους με εταιρία για την
δημιουργία της Ιονίας Οδού. Παρά τις αντιδράσεις συνολικά των φορέων και των
κατοίκων της Εύβοιας οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ διαχρονικά υποστήριξαν την
παράλογη αυτή επιβάρυνση των κατοίκων της Εύβοιας για την κατασκευή ενός
αναγκαίου έργου στην Δυτική Ελλάδα.
2. Η
σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ παρά το ότι δεν είχε καμία σχέση με την
ενορχηστρωμένη διαπλοκή των προηγούμενων δεκαετιών βρίσκεται εγκλωβισμένη
μεταξύ του αυτονόητου, ότι δηλαδή δεν μπορούν οι κάτοικοι της Εύβοιας να
υποστούν μια ακόμη παράλογη και μεγάλη επιβάρυνση για την μετακίνησή τους ενώ
ταυτόχρονα το νησί μας διαθέτει το χειρότερο οδικό δίκτυο της χώρας,
απαρχαιωμένο, χρονοβόρο και επικίνδυνο, ενώ ταυτόχρονα τα δικαιώματα της
εταιρίας που προκύπτουν από τη σύμβαση δεν μπορούν να αναιρεθούν χωρίς
αποζημίωση.
3. Οι
μέχρι σήμερα καθυστερήσεις στην εγκατάσταση και λειτουργία σταθμού διοδίων στο
Σχηματάρι που προκύπτουν κυρίως λόγω των δικαιολογημένων αντιδράσεων της
τοπικής κοινωνίας δεν αποτελούν λύση στο πρόβλημα που δημιουργεί η απαράδεκτη
σύμβαση παραχώρησης. Η σημερινή κυβέρνηση αφουγκραζόμενη μέχρι σήμερα τις
δικαιολογημένες κοινωνικές αντιδράσεις καθυστερεί όσο μπορεί την ενεργοποίηση
της συγκεκριμένης πρόβλεψης . Είναι όμως σαφές ότι κάποια στιγμή θα ξεκινήσουν
να λειτουργούν τα διόδια σε βάρος όλων μας. Σε βάρος διότι οι κάτοικοι και οι
επισκέπτες της Εύβοιας θα πληρώνουν για έργα στην άλλη άκρη της Ελλάδας τη
στιγμή που ο νομός μας είναι μόνιμα αποκλεισμένος από οποιαδήποτε ουσιαστική
υποδομή στους οδικούς άξονες.
Σε αυτή την πραγματικότητα μπορούμε να προσβλέπουμε
μόνο σε δύο κατά τη γνώμη μου λύσεις:
Α. Να
τροποποιηθεί η σχετική σύμβαση και να αποζημιωθεί η εταιρία εκμετάλλευσης από
το ελληνικό δημόσιο με ότι ποσό θεωρηθεί δίκαιο, ενδεχομένως και με επέκταση
των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης της Ιόνιας οδού που αποτελεί άλλωστε και το
πραγματικό έργο της σύμβασης του 2007.
Β. Να ξεκινήσουν άμεσα να υλοποιούνται τα έργα
δημιουργίας σύγχρονου οδικού δικτύου σε όλο το μήκος και πλάτος της Εύβοιας και
να μπει ένα τέλος στη διαχρονική κοροϊδία των υποσχέσεων και των δεσμεύσεων που
μόνιμα καταλήγουν στις καλένδες.
Οφείλω να αναγνωρίσω τις προσπάθειες που έχει
καταβάλει η σημερινή κυβέρνηση να αλλάξει συνολικά τον τρόπο χρέωσης των
διοδίων ώστε αυτοί να γίνουν πιο δίκαιοι, ιδίως για τους μόνιμους κατοίκους των
περιοχών όπου αναπτύσσονται και λειτουργούν σταθμοί διοδίων. Είμαι υπέρ της
αναλογικής χρέωσης των χρηστών με σημαντικές βέβαια εκπτώσεις για τους μόνιμους
και υποχρεωτικά διερχόμενους μόνιμους κατοίκους. Πρόκειται όμως ακόμα για μια
θεωρητική συζήτηση αφού δεν υπάρχει κάποια τιμή πάνω στην οποία να μπορούμε να
εκτιμήσουμε το πραγματικό κόστος μετακίνησης για μια οικογένεια. Γνωρίζουμε ότι
η κυβέρνηση προσπαθεί το αντίτιμο να είναι δίκαιο και ανεκτό. Υποθέτουμε όμως
ότι οι μεγαλοεργολάβοι που έχουν στα χέρια τους ισχυρές συμφωνίες δεν θα
δεχτούν εύκολα τον δραστικό περιορισμό των κερδών τους. Κατά συνέπεια δεν
μπορούμε να εφησυχάσουμε στην προοπτική ενός πιο δίκαιου υπολογισμού του
αντιτίμου. Οι κάτοικοι της Εύβοιας γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τη νοοτροπία των
υποσχέσεων. Προσωπικά έχω τη βεβαιότητα ότι η σημερινή κυβέρνηση υλοποιεί ότι
υπόσχεται αλλά ως κάτοικοι δεν μπορούμε να συμβιβαστούμε μόνο με την υπόσχεση
διευθέτησης των ζητημάτων που προκύπτουν.
Υπό αυτή την έννοια θεωρώ ότι δεν πρέπει να δεχτούμε να πληρώνουμε για δρόμους που δεν
έχουμε, για δικαιώματα που δεν μας αναγνωρίζονται, για την ευημερία των δυτικών
ακτών της χώρας σε βάρος της ευημερίας των κατοίκων της Εύβοιας. Το οικονομικό
πλήγμα για το νησί μας είναι τεράστιο σε όλα τα επίπεδα και χωρίς κανένα
αντισταθμιστικό όφελος. Ο παραλογισμός αυτός πρέπει να σταματήσει. Μέχρι η
Εύβοια να αποκτήσει το οδικό δίκτυο που δικαιούται εξίσου με τους υπόλοιπους
κατοίκους και τους Νομούς της χώρας οφείλει η πολιτεία να μας απαλλάξει από το
παράλογο βάρος στο οποίο μας υπέβαλαν οι στενές σχέσεις διαπλοκής
μεγαλοεργολάβων με τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Οφείλουμε να αγωνιστούμε όλοι
μαζί ενωμένοι ενάντια στην λειτουργία διοδίων στο Σχηματάρι. Να διεκδικήσουμε
την δωρεάν διέλευση όλων των μόνιμων κατοίκων και των επαγγελματιών με έδρα την
Εύβοια τουλάχιστον μέχρι να υλοποιηθούν τα έργα υποδομών που έχουμε ανάγκη. Να
διεκδικήσουμε έστω σημαντικές εκπτώσεις για όσους διέρχονται υποχρεωτικά τους
συγκεκριμένους δρόμους λόγω επαγγελματικής απασχόλησης ή για λόγους
υγειονομικής περίθαλψης. Εάν δεν γίνουν δεκτά τα αιτήματά μας να μην
επιτρέψουμε σε κανένα επίπεδο τη λειτουργία του συγκεκριμένου σταθμού διοδίων
με ότι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου